

AİLE OKULU EĞİTİMİ
Aile Okulu Kurs Programı (Veliler İçin)
EĞİTİMLERİN VE PROJENİN AMAÇLARI, NEDENLERİ VE SEBEPLERİ
1. 10.07.2018 tarihli ve 30474 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan Cumhurbaşkanlığı
Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi,
2. 24.06.1973 tarihli ve 14574 sayılı Resmî Gazete'de yayımlanan 1739 sayılı Millî Eğitim
Temel Kanunu,
3. 11.04.2018 tarihli ve 30388 sayılı Resmî Gazetede yayımlanan Millî Eğitim Bakanlığı
Hayat Boyu Öğrenme Kurumları Yönetmeliği,
4. Talim ve Terbiye Kurulunun 20.04.2016 tarihli ve 19 sayılı kararı ile kabul edilen Yaygın
Eğitim Kurumları Çerçeve Kurs Programı.
PROGRAMA GİRİŞ KOŞULLARI
1. 18 yaşını tamamlamış olmak,
2. Öğrenci velisi olmak.
EĞİTİMCİLERİN NİTELİĞİ
Aile Okulu Kurs Programı'nı (Veliler İçin), Öğretmen Yetiştirme ve Geliştirme Genel Müdürlüğü
veya Hayat Boyu Öğrenme Genel Müdürlüğü tarafından verilen Aile Okulu Eğitici Eğitimi
sertifikasına sahip olanlar uygular.
PROGRAMIN AMAÇLARI
Aile Okulu Kurs Programı (Veliler İçin)'nı tamamlayan bireylerin;
1. Sosyal ve duygusal beceri kavramını tanımlaması,
2. Yaşlara göre sosyal ve duygusal beceri özelliklerini açıklaması,
3. Sosyal ve duygusal beceri gelişimini etkileyen faktörleri sıralaması,
4. Sosyal ve duygusal beceri gelişimini destekleyici unsurları açıklaması,
5. Sosyal ve duygusal becerilerinin gelişmesi,
6. İletişimi geliştirme yollarına örnekler vermesi,
7. İletişim engellerini sıralaması,
8. Aile içinde, okulda ve sosyal çevresinde etkili iletişim kurması,
9. Akran zorbalığı kavramı tanımlaması,
10. Akran zorbalığı türlerini bilmesi,
11. Akran zorbalığının ayırt edici özelliklerini açıklaması.
12. Akran zorbalığını önleme stratejilerini uygulaması,
13. Psikolojik sağlamlığını geliştirilebilmesi,
14. Bilinçli ve güvenli teknoloji kavramı açıklaması,
15. Dijital vatandaşlık kavramını tanımlaması,
16. Teknoloji bağımlılığının belirtilerini sıralaması,
17. Teknoloji bağımlılığı ile mücadele etme yöntemlerini uygulaması.
18. Siber zorbalık ve baş etme yollarını açıklaması,
19. Çatışma ve stres kavramlarını tanımlaması,
20. Çatışma türlerini açıklaması,
21. Çatışma çözme yöntemlerini uygulaması,
22. Stresin gelişim aşamalarını sıralaması,
23. Stres yönetimi ve stresle baş etme yöntemlerini uygulaması,
24. Madde bağımlılığını önleme ve koruma tedbirlerini açıklaması,
25. Türkiye'de madde bağımlılığı ile mücadele eden kurumları tanıması,
26. Ahlaki gelişim kavramını açıklaması,
27. Temel ahlak ilkelerini tanıması,
28. Ahlaki gelişimin toplum için önemini fark etmesi,
29. Sağlıklı beslenme kavramını tanıması,
30. Sağlıklı beslenme alışkanlıkları, fiziksel aktivite ve hijyenin önemini açıklaması,
31. Uyku problemlerini sıralaması,
32. Uyku problemlerine yönelik çözüm önerileri geliştirmesi
amaçlanmaktadır.
PROGRAMIN UYGULANMASIYLA İLGİLİ AÇIKLAMALAR
2019 yılının son aylarında başlayan ve küresel düzeyde tüm dünyayı etkisi altına alan
Covid-19 salgın süreci her alanda etkisini göstermiştir. Covid-19 salgınının insanların
alışageldiği yaşam tarzına getirdiği sınırlamalar bireylerin gerek aile ilişkileri gerekse ruh
sağlıkları temelinde kaygı düzeylerinin de artmasına neden olduğu bilimsel çalışmalarla ortaya
konulmuştur. Öte yandan Covid-19 salgın sürecinin yaşam tarzı ve alışkanlıklarımız yönünden
en çok etkilediği alanlardan biri kuşkusuz eğitim olmuştur. Covid-19 salgını sürecinde
öğrenciler eğitim olanaklarından uzaktan eğitim yoluyla yararlanmış, sosyal ve duygusal
gelişimleri açısından çok önemli bir ortam olan okuldan ve arkadaşlarından uzakta bir süreç
geçirmişlerdir. Bu süreçte öğrenciler, okul ortamında bulunamamanın vermiş olduğu kamu
politikalarının uygulanma hizmetinden de mahrum kalmışlardır. Bu durum ise öğrencilerin iyi
olma halini doğrudan etkilemiştir.
Covid-19 salgın sürecinde aile bireylerinin evde televizyon, bilgisayar, telefon ve
internette geçirdikleri sürenin arttığı saptanmıştır. Bakanlığımız tarafından yayımlanan "Aileler
İçin Çocuklara Yardım Rehberi" nde Covid-19 salgın sürecinde uygulanan kısıtlamaların bazı
çocuklar üzerinde herhangi bir sebep olmadan sinir, öfke ve saldırganlık davranışlarını
göstermelerine neden olduğu ifade edilmiştir. Yapılan araştırmalar, Covid-19 salgın sürecinde
yaşanan sorunlara benzer muhtemel sorunların yeniden yaşanmaması için, eğitim
politikalarının yeniden ele alınması gerekliliğini ortaya koymuştur. Salgın sonrası dönemde
eğitim faaliyetlerinin bütün öğrenciler için kapsayıcı şekilde ve erişilebilir hale getirilmesi,
öğretmenlerin ve ailelerin desteklenmesi hayati derecede önemli hale gelmiştir.
Okulda öğrenilen ve edinilen bilgi, beceri ve davranışların hem aile içinde hem de sosyal
yaşam içerisinde sürdürülebilir olması, okul ortamında ve evde yapılanların tutarlı olmasına ve
eşgüdüm sağlanmasına bağlıdır. Bu nedenle çocuklarının eğitiminde önemli yapı taşlarından
biri olan ailelerin eğitimi son derece önem kazanmıştır. Ailenin ve devamında toplumun
sağlığının korunmasına katkı sağlamak; aile içi ilişkiler, ev yönetimi ve çocukların davranış
yönetimlerine rehberlik edilmesi vb. hedeflerle Bakanlığımız tarafından Aile Okulu Projesi
başlatılmıştır. Bu kapsamda geliştirilen Aile Okulu Kurs Programı (Veliler İçin) ile çocukların ve
gençlerin ruhen ve bedenen daha sağlıklı olabilmeleri için; sosyal ve duygusal beceri gelişimi,
aile içi iletişim becerileri, akran zorbalığı ile baş etme yolları, bilinçli ve güvenli teknoloji
kullanımı, çatışma ve stres yönetimi, madde bağımlılığı, sağlıklı beslenme ve fiziksel aktivite
ve ahlaki gelişim konularında bilgi ve beceri kazandırmak amaçlanmaktadır. Bu program alan
uzmanları, Millî Eğitim Bakanlığında görevli uzman ve alan öğretmenleri iş birliği içinde
hazırlanmıştır.